Het belang van ijzer voor vrouwen

Het belang van ijzer voor vrouwen

IJzer is een onmisbaar mineraal in ons lichaam en vooral van belang voor vrouwen. Maar waarom hebben vrouwen een verhoogde behoefte aan ijzer en welke rol speelt dit mineraal in ons lichaam?

 

Wat is ijzer?

IJzer is een essentieel mineraal en is betrokken bij verschillende processen in het lichaam. IJzer is opgedeeld in heemijzer en non-heemijzer. Heemijzer is gebonden aan het molecuul 'heem', dat vooorkomt in hemoglobine en myoglobine. Dit zijn eiwitten in het lichaam. Non-heemijzer is ijzer dat niet gebonden is aan heem en in diverse voedingsmiddelen voorkomt. 


Waar zit ijzer in?

Heemijzer wordt over het algemeen beter opgenomen door het lichaam dan non-heemijzer. Heemijzer vind je vooral terug in dierlijke producten, zoals rood vlees, gevogelte, vis en schaaldieren. Non-heemijzer is terug te vinden in voeding, zoals peulvruchten, noten en zaden, bladgroenten en volkoren granen.  

 

Wat zijn de voordelen van ijzer?

IJzer heeft veel verschillende voordelen voor het menselijk lichaam:

  • IJzer helpt bij de normale vorming van rode bloedcellen en hemoglobine.
  • IJzer draagt bij aan een normale celdeling.
  • IJzer draagt bij aan een normaal geheugen, concentratie en leervermogen.
  • IJzer levert een bijdrage aan de ontwikkeling van cognitieve functies van kinderen.
  • IJzer activeert je natuurlijke energie in het lichaam.
  • IJzer ondersteunt de afweer van het lichaam.
  • IJzer helpt bij vermoeidheid.
  • IJzer draagt bij tot een normaal zuurstoftransport in het lichaam.

Hoeveel ijzer per dag?

De aanbevolen hoeveelheid voor mannen is ongeveer 8 milligram per dag. Voor een volwassen vrouw (19 tot 50 jaar) geldt een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 18 milligram per dag. Tijdens de zwangerschap wordt 27 milligram per dag geadviseerd. Na de menopauze daalt de aanbevolen hoeveelheid naar 8 milligram.  

 

IJzertekort?

Een ijzertekort, ook bekend als ijzergebreksanemie, treedt op wanneer het lichaam niet genoeg ijzer heeft om rode bloedcellen te produceren en te handhaven. Een te kort kan verschillende oorzaken hebben en kan leiden tot een reeks symptomen en gezondheidsproblemen. Een te kort kan ontstaan door gebrek aan ijzerrijke voedingsmiddelen. Zo kan het voor mensen die en vegetarisch of veganistische levensstijl volgen lastiger zijn om voldoende ijzer binnen te krijgen.  

Ook kan een te kort optreden tijdens bepaalde periodes. Zo krijg je sneller een te kort tijdens de zwangerschap, de kindertijd of een periode van snelle groei. Ook bepaalde aandoeningen, zoals coeliakie, inflammatoire darmziekten of chirurgische ingrepen aan het daag-darmkanaal kunnen de opname van ijzer verminderen. Bij een te-kort aan ijzer komen verschillende symptomen kijken. Zo kan een ijzer te kort leiden tot vermoeidheid, bleekheid, kortademigheid, hoofdpijn/ duizeligheid, koude handen en voeten, broze nagels of haaruitval.  

Om een ijzer te kort te voorkomen of genezen is het belangrijk om ijzerrijk voedsel te eten, bijvoorbeeld rood vlees of gevogelte. Mocht je, bijvoorbeeld vanwege een bepaald dieet, niet in staat zijn om voldoende ijzer binnen te krijgen uit voeding, dan kan een ijzer supplement uitkomst bieden.  

 

Wat doet ijzer voor vrouwen?

IJzer is voor iedereen een essentieel mineraal, maar vrouwen hebben er over het algemeen meer van nodig. Tijdens de menstruatie hebben vrouwen vaak een hogere behoefte aan ijzer vanwege menstruele bloedingen. Met bloedverlies gaat namelijk ook ijzerverlies samen.  

Ook tijdens de zwangerschap neemt de behoefte aan ijzer toe. Het lichaam moet extra bloed aanmaken om de groeiende foetus van zuurstof te voorzien. IJzer is goed voor de normale vorming van rode bloedcellen en hemoglobine en draagt bij tot een normaal zuurstoftransport in het lichaam. Het is dus voor zowel moeder als kind erg belangrijk om voldoende ijzer binnen te krijgen. Tot slot zit er in plantaardige voeding non-heemijzer, een vorm van ijzer die minder goed wordt opgenomen. Voor vrouwen die een vegetarisch of veganistisch dieet volgen is het daarom extra van belang om de ijzer inname goed in de gaten te houden.  

 

Mattisson ijzer  

Als je op zoek bent naar een extra steuntje bij je ijzerinname kan een ijzer supplement goed van pas komen. Mattisson heeft een vloeibare variant en een capsule vorm van een ijzer supplement in het assortiment. Aan het vloeibare product zijn vitamine C en diverse vitamine B vitamines toegevoegd. Vitamine C verbetert de opname van ijzer. Verschillende B vitamines dragen bij aan een normale energiehuishouding. Daarnaast zorgen het frambozen aroma, de honing en het blauwe bessen concentraat voor een aangename smaak. Ook heeft Mattisson een ijzerbisglycinaat in capsulevorm.  

Benieuwd van welke voedingsstoffen je nog meer extra nodig hebt tijdens je zwangerschap? Lees er alles over in deze blog.