verberg productcategorieen

universalhealthstyle

Herfstdip!

Wat is een “herfstdip” en kan je hier iets aan doen of misschien voorkomen?

Allereerst; hoewel een “herfstdip” vervelend is, gaan deze klachten vaak wel vanzelf over. Je kunt proberen de klachten te verzachten en de tips van onze ambassadeurs lezen die de komende weken zullen verschijnen. Hopelijk kom jij dan vrolijk en energiek de donkere maanden door!

Als het blad van kleur verandert en de dagen korter worden kan je je lusteloos voelen en minder energie hebben. Vaak heb je meer zin in iets lekkers en behoefte aan extra slaap.

Licht: Vitamine D en Cortisol
Kortere dagen en slecht weer betekent minder licht en zon! En juist de zon maakt Vitamine D aan. Het stofje wat onder andere bijdraagt aan een goed humeur. Doordat het sneller donker is en het weer ook niet echt uitnodigt om naar buiten te gaan, komt je lichaam sneller vitamine D tekort.  Daarnaast heeft het lichaam voor de aanmaak van cortisol ook daglicht nodig. Cortisol houdt ons scherp, wakker en het zorgt ervoor dat we een gezonde dosis stress aankunnen. Probeer in de herfst dus zoveel mogelijk naar buiten te gaan.

Lees de blog van Holistik over vitamine D

Voeding
Eet gevarieerd en veel groente! Eet voedingsmiddelen met veel vitaminen, mineralen, essentiële vetzuren en enzymen. Eet een lekker stukje wild vlees bij je stampot want voldoende dierlijke proteïne bevorderen de aanmaak van cortisol. Neem zo min mogelijk energievreters zoals bewerkte voedingsmiddelen, suiker, keukenzout, kunstmatige zoetstoffen en gefrituurd eten. Zij geven kort een energieboost, maar worden al snel omgezet in een energiedip.

Bewegen
Probeer zoveel mogelijk buiten te bewegen en het liefst zonder prestatiedrang. De endorfines die je aanmaakt tijdens beweging zijn goed voor je lichaam en je geest. Dus een energieboost en ontspanning! Ook mediterende sporten, zoals yoga en tai chi, doen wonderen voor je gevoel van welzijn.

Slaap
Zorg voor voldoende nachtrust. Tijdens het slapen maak je melatonine (slaaphormoon) aan waardoor je overdag weer voldoende cortisol produceert.

Naast deze tips kan je je lichaam ondersteunen met natuurlijke supplementen:

Ashwagandha is een inheemse struik die groeit in delen van Afrika en Azië. Het wordt ook wel Indian Ginseng genoemd.

Omega 3, Algenolie
Algenolie is een 100% plantaardig Omega-3 supplement en wordt gemaakt van gekweekte algen. Het is hiermee een duurzame en vegan vervanger voor omega-3 supplementen uit visolie. DHA 150 mg & EPA 75 mg

Vitamine B12
Vitaminen zijn essentiële voedingsstoffen, noodzakelijk voor het goed functioneren van ons lichaam. Ze zijn onder te verdelen in de vetoplosbare vitaminen A, D, E en K, en de wateroplosbare vitamine C en alle B-vitaminen. Vitamine B12 is uitzonderlijk in dit rijtje omdat het net als de andere B-vitaminen wateroplosbaar is, maar net als de vetoplosbare vitaminen wel een voorraad heeft in het lichaam.

 

 

 

Sint-Janskruid, is een plant uit de hertshooifamilie. De vaste plant komt van nature oorspronkelijk voor in Europa, maar is van daaruit verder verspreid. Dit kruid staat bekend om haar versterkend en kalmerend effect op het zenuwstelsel en kan een rustgevende werking hebben.

Mucuna, Mucuna is een snelgroeiende peuldragende klimplant. Uit de trossen witte of paarse vlinderbloemen groeien grote platte boonachtige peulen. De zaden van de peulen worden gebruikt voor het kruidenextract.

Brahmi, Bacopa monnieri is afkomstig van de plantenfamilie Scrophulariaceae. De Bacopa monnieri groeit met name in moerasgebieden en bevat zgn. brahmosiden.

Kelp, Kelp is een zeewier en is rijk aan vitaminen, mineralen (o.a. kalium, ijzer en calcium), spoorelementen en jodium.

Holistik schreef een blog over 5 x herfstkruiden die je immuunsysteem versterken en je mood boosten

Lees het artikel van Mirna Donselaar over Kelp

Belangrijk!
Een orthomoleculaire voedingsdeskundige kan je helpen bij het kiezen van de juiste supplementen. Wat goed is voor de een is misschien niet goed voor de ander. Begin niet zomaar aan supplementen als je een ernstige ziekte hebt en/of medicatie gebruikt. Vraag aan je behandelend arts advies zodat jouw keuze kan worden aangepast aan jouw huidige conditie.