verberg productcategorieen

Overnight OATS

Een heerlijk recept voor een ontbijt dat rijk is aan anti-dip mineralen en vitamines. Gemaakt door onze ambassadeur Tina Redder.

Nu het najaar wordt en de dagen korter en donkerder is het belangrijk om nog meer op onze energie te letten. De voeding die we dagelijks eten heeft veel invloed op hoe we ons voelen en hoe we presteren. Het is dus belangrijk om najaars-vermoeidheid te voorkomen.  Dit doe je o.a. door zo min mogelijk bewerkte ingrediënten te kiezen voor je maaltijden. Het lichaam functioneert het beste wanneer het gevoed wordt met een optimum aantal aan voedingstoffen per calorie. Lege calorieën doen niets voor het lichaam behalve dat het je hongerig maakt en er vermoeid van kan worden.

Onze voeding is niet meer zo rijk aan nutriënten als dat dit ooit was daarom is het soms nuttig om jezelf een extra boost te geven door het toevoegen van geconcentreerde voedingstoffen. (ook wel superfoods genoemd)

Maar ook energie vretende gewoontes en voeding zoals onvoldoende bedrust, te veel koffie, geraffineerde suikers en te veel dierlijke producten kunnen ervoor zorgen dat we minder energie hebben. Om de rode bloedcellen top fit te houden en je lichaam sterk is het goed om extra aandacht te geven aan bepaalde voedingsstoffen zoals magnesium, ijzer, foliumzuur en vitamine B complex.

Ik heb hier heerlijk recept voor je om de dag goed te beginnen en die je de avond ervoor al kan klaar maken. Dit ontbijt is rijk aan anti-dip mineralen en vitamines.

Een van mijn favoriete herfst en wintervruchten is granaatappel. Naast een hele lijst van indrukwekkende eigenschappen is het ook rijk aan ijzer wat van groot belang is voor gezond en zuurstof rijk bloed. Als je niet van granaatappelen houdt of het jezelf makkelijk wilt maken kan je ook de prachtige zacht roze granaatappel poeder van Mattisson gebruiken. De poeder kan je ook als extra boost gebruiken.

Rauw cacao poeder en cacao nibs zijn natuurlijke anti-depressie middelen, voeden onze happy hormonen en daarnaast zijn ze ook rijk aan ijzer en magnesium. Goji bessen zijn super anti-oxidanten die om deze reden al duizenden jaren worden gegeten. Walnoten en lijnzaad leveren je je dagelijkse omega 3, bananen energie en kalium, havermout verlaagt cholesterol, is rijk aan vezels en geeft langdurig energie. Bosbessen zijn een superfood op zich, ik probeer dagelijks een portie te verwerken in mijn maaltijden of als snack.

Overnight oats zijn super makkelijk om te maken, alle ingrediënten in een pot, amandelmelk of welke “melk” je ook graag drinkt erbij, schudden en minstens een uur of twee laten staan, het liefst een hele nacht. De “melk” moet het geheel bedekken. Het geheel wordt zacht en romig wanneer het vocht is opgenomen door de havermout, goji bessen en lijnzaad. De granaatappel poeder geeft een mooie roze kleur!

Het kan zo mee voor onderweg. Als ik mijn ontbijt thuis eet vind ik het lekker om wat extra knapperigheid toe te voegen zoals gehakte walnoten, cacao nibs,  boekweit, plakjes banaan of kokos snippers. Verse granaatappelzaadjes voeg ik toe voor extra frisheid en crunch.

Yum, zo heerlijk! Voldoende energie en voedingsstoffen om de dag mee te starten.

Je kunt met de overnight oats heerlijke combinaties maken!

Geniet ervan, Tina Redder

Recept “Overnight OATS”

Ingrediënten:
1 kop havermout 1 eetlepel gekiemde lijnzaad
2 theelepels granaatappel poeder
2 eetlepels goji bessen
1/2 kop bevroren bosbessen

Eventueel een topping van:
banaan in plakjes
gehakte Walnoten
Organic Breakfast Mix

verse granaatappelzaadjes
cacao nibs

Mijn Superfoodie e-boek is vol met informatie over Superfoods, het is inclusief 47 recepten en een 7 dagen menu om je te helpen deze toe te voegen aan je dagelijkse dieet.

Superfoodie e-boek Tina Redder