verberg productcategorieen

universalhealthstyle

Wat is een Keto dieet?

Wat is een Keto dieet?
Een ketogeen dieet is een zeer koolhydraatarm en vetrijk dieet. Vetrijk wil zeggen dat je dieet vooral bestaat uit gezonde vetten als olijfolie, kokosolie, roomboter, MCT olie en ghee. Maar ook vetrijke voeding zoals vette vis, avocado, noten en zaden. Naast deze vetten eet je tijdens een ketogeen dieet ook volop groente, wat eiwitten en fruit. Het ketogeen dieet is in verschillende varianten toe te passen. De strengste variant is de variant waarin 90% van je voeding uit vet bestaat en 10% uit eiwitten en koolhydraten. Maar er zijn ook varianten waarin de verhouding bijvoorbeeld 80/20 of 70/30 is.

Wat is Ketose?
Ketose is een toestand waarin het lichaam primair afhankelijk is van vet voor energie in plaats van koolhydraten. Je lichaam schakelt dus over naar vet(reserves) als belangrijkste energiebron. Wanneer dit gebeurt, word je lichaam zeer efficiënt in het verbranden van lichaamsvet voor energie.

 

Hoe komt mijn lichaam in Ketose?

Door de hoeveelheid koolhydraten in de voeding drastisch te beperken tot ongeveer 30 gram per dag komt het lichaam tijdelijk in een energiecrisis en moet het op zoek naar een alternatieve energiebron. De energiebronnen vetten en eiwitten blijven dan over. Om te voorkomen dat jouw lichaamseigen
eiwitten worden afgebroken zal je zeker in het begin van je dieet veel extra gezonde vetten moeten gebruiken. Zo zal jouw lichaam overgaan naar vetverbranding als energiebron. Dit kan bijdragen aan de verlaging van je insulineniveau.

Insulineniveau
Insuline wordt in je lichaam door je alvleesklier uitgescheiden na het eten van koolhydraatrijk voedsel om er voor te zorgen dat glucose naar je cellen vervoert kan worden. In de huidige maatschappij eten wij tegenwoordig zoveel koolhydraatrijk voedsel dat je alvleesklier continu bezig is om insuline aan te maken. Dit geeft veel schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Een ketogeen kan dus bijdragen aan minder fluctuaties hierin.

Met het ketogeen dieet beperk je je inname van koolhydraten dus naar maximaal 30 gram per dag, dit combineer je met het eten van een matige hoeveelheid eiwit en de rest bedraagt dus vet. Het lichaam wordt dan afhankelijk van een ander type brandstof dan glucose, namelijk vet.

Ketogenese vindt plaats als de afbraak van lichaamssuikers onvoldoende energie kan leveren aan het lichaam. Zodra er zich weinig koolhydraten (=suikers, zoals glucose) in cellen bevinden wordt er van een koolhydraatverbranding overgegaan tot vetverbranding met verbruik van vetzuren en
ketonen.

Wat zijn de voordelen van een Keto Dieet?
Na een paar dagen komt je lichaam in ketose, de meeste ervaren dan al verminderde hongergevoelens, stabiele bloedsuikerspiegel en verhoogd energieniveau.

 

 

Wat is het verschil tussen het keto dieet en het koolhydraatarm dieet?
Bij een koolhydraatarm dieet eet ligt de nadruk op het eten van zo min mogelijk koolhydraten. Bij het keto dieet ligt de nadruk vooral op het eten van vetrijke voeding. Op deze manier wordt de vetverbranding gestimuleerd. Je eet bijna geen koolhydraten maar vervangt deze door vetten.

Wat is de relatie tussen ketonen en epileptici?
Bij de verbranding van vetten ontstaan zogenaamde ketonen. Die kunnen een ontlading van hersencellen onderdrukken. Dit dieet wordt om deze reden, onder professioneel toezicht, ook weleens ingezet om zo epileptische aanvallen te verminderen.

Hoe kan ik een keto dieet volhouden?
Elk dieet is lastig vooral in het begin. Een reden voor sommige om niet door te zetten met het keto dieet is omdat mensen last krijgen van afkickverschijnselen. Bijvoorbeeld hoofdpijn. Doe rustig aan en drink voldoende water en laat je professioneel adviseren voordat je met een dieet begint. Om daadwerkelijk resultaat te behalen is het belangrijk om het een langere periode vol te houden.

Wij hebben een paar producten ontwikkeld die jou kunnen helpen om jouw lichaam in Ketose te brengen en houden.

Klik hier om naar de Keto Lifestyle producten te gaan.
KETO POWDERS & OILS