verberg productcategorieen

universalhealthstyle

Wat zijn eiwitten en hoe kies je de juiste eiwit poeder voor jou?

Wat zijn eiwitten?
Eiwitten behoren samen met koolhydraten en vetten tot de groep van macro nutriënten die ons lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. In ons lichaam dienen eiwitten voornamelijk als bouwsteen. Er is geen orgaan dat zonder eiwitten kan en dus zelfs onze hersenen draaien hierop. Dit geeft aan hoe belangrijk deze bouwstenen zijn. Eiwitten dragen bij aan het behoud van spiermassa en -kracht, zijn belangrijk voor het behoud van sterke botten en geven energie aan het lichaam.

Eiwitten bestaan uit verschillende aminozuren ieder met zijn eigen functie in het lichaam. Binnen de aminozuren zijn er 20 essentiële en niet essentiële aminozuren. Essentieel betekend dat het lichaam zelf niet in staat is om deze aminozuren aan te maken. Het is dus van belang dat je deze aminozuren dagelijks via de voeding binnenkrijgt. De niet-essentiële aminozuren kunnen voor een deel wel aangemaakt worden door het lichaam.

Hoeveel heb je nodig?
Weet jij hoeveel eiwitten je binnenkrijgt? Het eiwitgehalte dat een ‘normaal’ persoon, in totaal moet binnenkrijgen is 0,8 gram per kilo. Wanneer je sport ligt dit tussen de 1,2 – 2,0 gram eiwit per kilo, afhankelijk van of je een man of een vrouw bent en of je aan duursport of aan krachtsport doet.

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen hier niet aan komen. Als jij zelf eens op een makkelijke manier wil uitrekenen hoeveel eiwitten jij binnenkrijgt, dan kun je een van de vele handige apps hiervoor downloaden (zoals MYFitnessPal).

Hoe kies je de juiste eiwitbron voor jou? 

Het assortiment van Mattisson bestaat uit verschillende varianten eiwitten. Voor de veganist verkopen wij verschillende plantaardige eiwitten. De eerste vraag die je jezelf moet stellen bij de keuze van een eiwit is: wil je een plantaardige of een wei eiwit? Dit hangt van je eigen voorkeur af. Wel hebben dierlijke eiwitten, zoals wei, een hogere biologische waarde dan plantaardige eiwitbronnen. De biologische waarde geeft aan in welke mate essentiële aminozuren aanwezig zijn in de eiwitbron.

Naast de biologische waarde is de netto eiwit benutting een belangrijk punt om naar te kijken. Deze waarde zegt in combinatie met de biologische waarde iets over de vertering van het eiwit. Over het algemeen zijn dierlijke eiwitbronnen voor het lichaam beter te verteren dan plantaardige eiwitbronnen.

                                                 

Wei isolaat of Wei concentraat?
 Kies je voor een wei eiwit dan heb je de keuze uit een wei isolaat of een wei concentraat. Het verschil tussen beide zit hem in het bewerkingsproces. Wei isolaat is wat verder bewerkt dan wei concentraat waardoor deze variant minder                                                   koolhydraten, vetten en caseïne bevat. Het voordeel hiervan is dat deze variant sneller opneembaar is, goed te verdragen is door mensen die last hebben van een lactose intolerantie en door dit lagere vet en koolhydraat percentage erg geschikt
is voor mensen die willen afvallen of willen droog trainen. Daarnaast is het aantal gram eiwitten in een isolaat hoger dan in een concentraat.  Nadeel van wei isolaat is echter dat deze een stuk duurder is als de concentraat.

Voor een normaal persoon die niet of weinig droog traint en geen lactose intolerantie heeft is de wei concentraat een prima en goedkopere vorm. De wei concentraat vorm verkopen wij naast naturel in verschillende varianten als banaan, aardbei, chocolade en   vanille.

 Plantaardige proteïnen
 Ben je veganistisch of kan jij niet tegen lactose dan heeft Mattisson een uitgebreid assortiment aan plantaardige proteïnen voor jou. Een nadeel van plantaardige eiwitten is dat de biologische waarde en netto eiwit benutting wat lager is dan   bij wei eiwitten. Het voordeel is dat het geen lactose bevat en een stuk duurzamer is voor het milieu.

Het aminozuur profiel van plantaardige proteïnen verschilt onderling flink. Het is daarom erg de verschillende plantaardige proteïnes af te wisselen. Verder zit er een verschil in smaak en het gehalte aan eiwitten per 100 gram. Dat is dus afhankelijk van wat je zelf lekker en belangrijk vindt.

Voorbeelden van plantaardige proteïnen die Mattisson verkoopt zijn de Rijst proteïnes, Amandel proteïne en Erwten proteïnes. De biologische Vegan Blend is een mix van verschillende plantaardige bronnen met een eiwitgehalte van 67 %. De amandel proteïne is een van de meest smaakvolle plantaardige proteïnen met een eiwitgehalte van 50%. De Erwten proteïne is een van de plantaardige bronnen met het hoogste eiwitgehalte.

Wij hopen dat hiermee de keuze voor de juiste eiwit voor jou iets makkelijker is gemaakt!