verberg productcategorieen

universalhealthstyle

Winterblues. Hoe komt het? En wat kun je er tegen doen?

Het is begin november. Je stapt de deur uit in het donker op weg naar je werk en komt in het donker weer thuis. In de weekenden is het advies om binnen te blijven. Geen wonder dat we met z’n allen last krijgen van de zogenoemde ‘winterblues’.

Wat is nou de reden dat wij mensen zo slecht tegen te weinig licht kunnen?
Hiervoor moeten wij kijken naar hoe de oermens vroeger leefde. Vroeger bestond elektriciteit nog niet en was er dus geen mogelijkheid om ‘s avonds nog activiteiten te ondernemen. Wanneer het donker werd ging ons lichaam melatonine aanmaken, zodat we lekker konden gaan slapen. In de ochtend, als het weer licht werd, maakte ons lichaam het stofje cortisol aan wat er voor zorgt dat we wakker werden en weer zin kregen om dingen te ondernemen. We leefden volledig aan de hand van ons natuurlijke bioritme.

In de huidige maatschappij hebben we wel elektriciteit, wat betekend dat we ‘s avonds veel actiever kunnen zijn als dat we vroeger waren in deze periode. Het probleem is dat ons natuurlijke bioritme hier niet op aangepast is. Dit betekent dat als het buiten donker wordt wij nog steeds melatonine aanmaken waardoor we moe worden. Pas in de ochtend als het licht wordt gaan we cortisol produceren. Doordat we tegen ons bioritme ingaan, zijn we gedurende de dag een stuk vermoeider. De ene persoon heeft hier meer last van als de ander.

7 dingen die jou helpen deze periode door te komen!
1.Iets waar wetenschappelijk van bewezen is dat het werkt is een lichtlamp. Deze lamp gebruik je in de ochtend direct na het wakker worden. De lamp geeft zo veel licht af dat dit jou lichaam net zo’n energie boost geeft als dat natuurlijk licht dat doet.

2. Ga overdag naar buiten als het licht is. Het is lastig dat snappen we als het buiten regent of koud is. Maar ga naar buiten. Dit zorgt dat je toch net dat beetje zonlicht op je huid krijgt wat je toch weer meer energie geeft als dat je binnenblijft.

3. Beweeg!! Wanneer je beweegt maakt jou lichaam allerlei endorfines (lees: gelukstofjes) aan waardoor jij je automatisch beter gaat voelen.

4. Slik trouw je vitamine D supplement. Van Vitamine D is bewezen dat dit kan helpen tegen ‘winterblues.’

5. Mediteer of doe aan yoga. Meditatie en yoga zijn de ideale manier om tot rust te komen. Om van je drukke gedachten meer in je lichaam te komen. Doe dit dagelijks voor het slapen gaan of na het wakker worden.

6. Slik een omega 3 supplement. Van deze vetzuren is bekend dat ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan je humeur.

7. Zet ‘s avonds na 20.00 uur al je schermen (laptop, ipad, telefoon, tv) uit. Het blauwe licht dat uit deze schermen komt verstoord de aanmaak van melatonine in je lichaam. Hierdoor slaap je slechter. Lees liever nog een interessant boek of doe iets anders waar je rustig van wordt.

Mocht je na al deze tips nog steeds erg last hebben van de ‘winterblues’ zijn er een aantal supplementen die jou tijdens deze periode kunnen ondersteunen.

5 HTP is de voorloperstof van de hormonen melatonine & serotonine. Het ondersteunt het concentratievermogen* en helpt bij onrust.*

Uit onderzoek is gebleken dat passiebloem helpt om beter te kunnen ontspannen na stressvolle situaties**, ondersteunt een goede slaap** en ondersteunt een goede gemoedstoestand.** Passiebloem zou de activiteit van de neurotransmitter GABA in de hersenen bevorderen, met als gevolg het ontspannende effect.**

Magnesium bisglycinaat is het ideale product voor een gezonde geestelijke balans.* Doordat deze vorm van Magnesium is gebonden aan het aminozuur l-glycine is het een van de best opneembare vormen van Magnesium.

Sint-Janskruid, is een plant uit de hertshooifamilie. De vaste plant komt van nature oorspronkelijk voor in Europa, maar is van daaruit verder verspreid. Dit kruid staat bekend om haar versterkend en kalmerend effect op het zenuwstelsel**, helpt om beter te slapen**, ondersteunt een gezonde emotionele balans en helpt je lichaam om beter te kunnen ontspannen na stressvolle situaties.**

Gelukkig hebben we in Nederland meerdere seizoenen en zal het zo richting Maart vanzelf weer beter worden.

*Geoorloofde EFSA claims
**Voorlopig toegestane EFSA claims (on hold)