GRATIS Living Lemonade bij elke bestelling vanaf €25! Shop nu

Magnesium supplementen: welke variant moet ik kiezen?

Magnesium supplementen: welke variant moet ik kiezen?

Magnesium supplementen: welke variant moet ik kiezen?

We leven in een drukke tijd waarin mensen zowel fysiek als mentaal een hoop op zich af krijgen. In tijden van stress gebruikt het lichaam extra veel magnesium, waardoor er sneller een tekort kan ontstaan aan dit essentiële mineraal. Daarnaast bevatten onze levensmiddelen steeds minder magnesium. Wij vertellen hoe je een magnesiumtekort voorkomt en waar je op moet letten bij het kiezen van een magnesium supplement.


Wat is magnesium?

Magnesium is een essentieel mineraal dat een vitale rol speelt in zo’n 300 processen in het menselijk lichaam. Het volwassen lichaam bevat rond de 25 gram magnesium, waarvan de helft zich bevindt in onze botten en tanden. De rest zit in cellen, spieren, het zenuwstelsel en de organen. Het lichaam heeft magnesium onder andere nodig voor de vorming van botten en spieren. Magnesium wordt in het lichaam opgenomen aan het einde van de dunne darm. De opname van magnesium uit voeding verschilt van 20 tot 60%.


Waar zit magnesium in?

We krijgen magnesium binnen via voeding als vlees, groene bladgroenten, noten en cacao. Chlorofyl (bladgroen) heeft een magnesiumatoom als kern en daarom geldt als regel: hoe dieper groen de groente, des te meer magnesium deze bevat. Echter wordt door de verarming van de bodem door landbouw en kunstmest het gehalte magnesium in levensmiddelen steeds lager. Dit is vooral het geval bij producten uit de niet-biologische landbouw.


Waar is magnesium goed voor?

Magnesium is een mineraal dat nodig is voor heel veel verschillende functies in ons lichaam.

  • Het speelt een rol bij de botaanmaak
  • Is betrokken bij het celdelingsproces
  • Helpt bij het opbouwen van lichaamseiwit
  • Draagt bij tot een goede elektrolytenbalans
  • Ondersteunt het energieniveau
  • Is van belang voor het gebit
  • Is goed voor de gemoedstoestand
  • Draagt bij aan het geheugen, de leerprestatie en het concentratievermogen
  • Is goed voor de spieren
  • Helpt bij vermoeidheid
  • Ondersteunt de normale werking van het zenuwstelsel


Hoe veel magnesium heb ik nodig per dag?

Voor de dagelijkse inname van magnesium houden we de referentie inname (RI) aan. De referentie inname is een maatstaaf van de Europese Commissie voor hoeveel je als gezond persoon nodig hebt van een bepaalde voedingsstof. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium is 350 milligram bij een volwassen man en 300 milligram bij een volwassen vrouw.


Oorzaken van een magnesiumtekort

Aangezien magnesium een essentieel mineraal is met talloze functies in het menselijk lichaam, is het belangrijk dat er geen tekort ontstaat. Echter wordt de kans op een magnesiumtekort in onze huidige maatschappij steeds groter.

Allereerst is chronische stress een belangrijke oorzaak van het ontstaan van een magnesiumtekort in het lichaam. In tijden van stress worden de magnesiumvoorraden uit het lichaam sneller opgebruikt. Veel mensen (in Westerse landen) kampen tegenwoordig met chronische stress en burn-out klachten.

Idealiter halen we voldoende magnesium uit voeding als groene bladgroenten, noten, zaden, pitten en bananen. Echter blijkt in de praktijk dat de kwaliteit van voeding en onze leefstijl ervoor zorgen dat de magnesiumbehoefte vaak hoger is dan de hoeveelheid die we binnenkrijgen uit normale voeding.

Moderne landbouwmethoden met onder andere kunstmest en pesticiden zorgen ervoor dat de bodem alsmaar verder uitgeput raakt. Het gevolg: er zit steeds minder magnesium in onze voeding. Wanneer we ons voedsel vervolgens verhitten bij het bereiden gaat er nog meer magnesium verloren.

Onze voeding bevat dus steeds minder magnesium, terwijl de inname van alcohol, nicotine, medicatie en bewerkt voedsel er juist voor zorgt dat de lichaamsbehoefte aan dit mineraal toeneemt.


Gevolgen van een magnesiumtekort

Een magnesium tekort kan je opmerken aan de volgende klachten:

  • Een onrustig gevoel
  • Gespannen zenuwen
  • Spierpijn
  • Prikkelbaarheid
  • Trillingen
  • Concentratieproblemen
  • Kramp in de benen
  • Slapeloosheid
  • Pijnlijkere menstruatie krampen
  • Vermoeidheid


Magnesium supplement 

Heb je last van stress of ervaar je klachten uit het bovenstaande rijtje en weet je niet zeker of de hoeveelheid magnesium die je uit voeding binnenkrijgt toereikend is? Een magnesium supplement kan dan een uitkomst bieden. Er zijn heel wat verschillende magnesium supplementen op de markt en het kan lastig zijn om een keuze te maken. We vertellen je hieronder meer over de verschillende soorten magnesium supplementen.


Organisch of anorganisch gebonden magnesium

In een magnesium supplement kan het mineraal gebonden zijn aan organische of een anorganische stof. Een organische stof wordt in de natuur gemaakt door een organisme, terwijl een anorganische stof niet door levende organismen wordt geproduceerd.

Veel magnesium supplementen bevatten anorganische verbindingen, aangezien deze goedkoper en gemakkelijker te produceren zijn. Voorbeelden van anorganische magnesium supplementen zijn magnesiumoxide en magnesiumcarbonaat. Anorganische supplementen bevatten in verhouding meestal meer (elementair) magnesium, maar dit wordt minder goed opgenomen dan bij een organisch supplement.

Organisch gebonden magnesium supplementen bevatten meestal minder magnesium, maar hebben en hogere biologische beschikbaarheid. Dit betekent dat organisch magnesium makkelijker wordt opgenomen in de darmen en effectiever is in het lichaam. De best opneembare organische magnesiumverbindingen zijn:

  • Magnesium citraat
  • Magnesium bisglycinaat
  • Magnesium tauraat
  • Aquamin magnesium
  • Magnesium malaat


Magnesium citraat

Magnesium citraat is een samenstelling van magnesium met citraat (citroenzuur zout). Door deze organische binding kan het lichaam de magnesium goed opnemen en is het zeer geschikt als voedingssupplement. Magnesium citraat wordt vooral goed opgenomen door de weefsels en spieren en is daarom ideaal voor sporters. Magnesium citraat ondersteunt een gezonde werking van de spieren, ondersteunt het energieniveau en draagt bij tot een normale werking van het zenuwstelsel.

Magnesium Bisglycinaat

Magnesium bisglycinaat is ook een organisch gebonden vorm van magnesium. Door de binding van magnesium met het aminozuur L-glycine kan het mineraal de bloed-hersenbarrière gemakkelijk passeren. Magnesium bisglycinaat is van belang voor ons zenuwstelsel en draagt bij aan geestelijke veerkracht en een heldere geest. Ook kan het een waardevol supplement zijn voor mensen die veel last hebben van prikkels en/of concentratieproblemen.

Magnesium Tauraat

Magnesium Tauraat is een verbinding van magnesium met het aminozuur L-taurine, een lichaamseigen stof. Deze verbinding maakt het makkelijk voor magnesium om de bloed-hersenbarrière te passeren en in de hersenen te worden opgenomen. Magnesium tauraat draagt bij tot een normale psychologische functie, is goed voor de gemoedstoestand en helpt bij vermoeidheid. Magnesium tauraat wordt vooral veel gebruikt door mensen die minder goed in hun vel zitten of niet goed in slaap komen. Aan Mattisson Magnesium tauraat is Vitamine B6 (in de vorm van Pyridoxaal-5-Phosfaat) toegevoegd. Deze vitamine is goed voor het concentratievermogen, leerprestaties, geheugen en de gemoedstoestand.

Aquamin Magnesium

Aquamin magnesium is een multi-mineraal complex dat wordt gewonnen uit het schone, mineraalrijke zeewater voor de Ierse kust. Het wordt daarom ook wel marine- of zee magnesium genoemd. Aquamin magnesium bevat magnesium hydroxide. Het voordeel van magnesium hydroxide is dat het direct kan worden opgenomen in het lichaam. Kies voor deze magnesiumvorm wanneer je last hebt van spierkrampen.

Een combinatie van verschillende vormen van magnesium kan natuurlijk ook. Kies bijvoorbeeld s ’ochtends een citraat variant om de natuurlijke energie te activeren en in de avond een tauraat variant om de slaap te ondersteunen.