Elektrolyten: essentiële mineralen voor een optimaal herstel

Elektrolyten: essentiële mineralen voor een optimaal herstel

In de wereld van actieve levensstijlen, intense trainingssessies en snelle dagelijkse routines, is het handhaven van een evenwichtige hydratatie van cruciaal belang voor onze algehele gezondheid en prestaties. Elektrolyten spelen hierin een essentiële rol, en steeds meer mensen ontdekken de voordelen van elektrolyten poeder als een effectieve manier om hun lichaam te ondersteunen

 

Wat zijn elektrolyten?

Elektrolyten zijn ionen, of ook wel geladen deeltjes. Deze deeltjes kunnen elektrische stroom in het lichaam geleiden. Elektrolyten vormen onmisbare mineralen die een cruciale functie vervullen bij het handhaven van de vochtbalans binnen en buiten onze cellen. Ze spelen een essentiële rol in diverse fysiologische processen in het lichaam.  

Een aantal belangrijke elektrolyten in het menselijk lichaam zijn kalium, calcium, magnesium, fosfor en natrium.  

 

Wat doen elektrolyten?

De verschillende elektrolyten hebben allemaal hun eigen voordelen. Zo draagt kalium bij aan een normale spierwerking en heeft het een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel. Calcium ondersteunt de hartspier. Magnesium draagt bij tot ene goede elektrolytenbalans en helpt bij het normaal werken van de spieren. Fosfor draagt bij tot de normale werking van celmembranen en ondersteunt het energieniveau.  

 

Waar zitten elektrolyten in?

Elektrolyten komen in verschillende voedingsmiddelen voor. Natrium komt vooral voor in zout, sojasaus en vis. Kalium is terug te vinden in bananen, aardappelen, spinazie, meloen en tomaten. Calcium zit vooral in zuivelproducten, broccoli, amandelen en sardines. Magnesium komt voor in noten, zaden, spinazie, boerenkool en volle granen. Fosfaat zit onder andere in zuivelproducten, vis, vlees en gevogelte, noten en granen. 

 

 


Hoe herken ik een elektrolyten tekort?

Een te kort aan elektrolyten kan leiden tot verschillende verstoringen in lichamelijke functies. De symptomen van een te kort kunnen variëren. Een aantal symptomen zijn: spierkrampen en spierzwakte, vermoeidheid, duizeligheid, misselijkheid, spijsverteringsproblemen en overmatige dorst. Deze klachten kunnen opspelen bij een te kort aan elektrolyten, maar het is altijd raadzaam om eerst medisch advies te winnen over mogelijke andere oorzaken.  


Hoe kom ik aan een elektrolyten tekort?

Het kan dus voorkomen dat je een te kort aan elektrolyten ontwikkelt. Gelukkig gebeurt dit niet snel. Bij een gezond en gevarieerd dieet krijg je als het goed is voldoende mineralen binnen. Je verliest echter elektrolyten door zweten. Zo is het voor sporters wel van belang om te letten op de elektrolytenbalans. Bij intensieve training gaat niet alleen veel vocht verloren, maar ook essentiële elektrolyten. Zweet is een drager van mineralen uit het lichaam, waardoor elektrolyten verloren kunnen gaan. Uitdroging door warm weer, alcoholconsumptie en ziekte kan eveneens leiden tot het verlies van elektrolyten.

Hoe gebruik je elektrolyten?

Elektrolyten zijn erg gemakkelijk in gebruik. Vaak komt het supplement voor in de vorm van poeder of capsules. De capsules zijn gemakkelijk direct in te nemen met een glas water of sap. De poeder variant is te mengen met een glas water. Ook is het vaak mogelijk om de juiste hoeveelheid door een smoothie te mengen. Wil je graag tijdens het sporten je elektrolyten innemen, doe het dan in je bidon of door je shake. Bekijk voor gebruik altijd eerst het etiket.  

Elektrolyten poeder van Mattisson

Mattisson heeft een nieuw product toegevoegd aan haar assortiment: elektrolyten poeder lemon. Het poeder is samengesteld uit ingrediënten als magnesium, calcium, kalium, zink en Keltisch zeezout. Al deze ingrediënten hebben een eigen bijdrage aan de elektrolytenbalans in het lichaam. Om te zorgen voor een aangename smaak zijn er Stevia en citroen aan het poeder toegevoegd.  

Bekijk hier een recept voor zelfgemaakte elektrolyten gummies.